image

کاربرد RFID در بیمارستان ها

1401/1/15

RFID ، مجموعه ای از روش های فنی است که به کمک امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص به شناسایی پرداخته و در گستره ی وسیعی از صنایع کاربرد دارد. لذا می توان با تمرکز روی هر یک از کاربردهای این فناوری و شرح فرآیندهای پیاده سازی آن، گامی به سمت فراگیر شدن استفاده از این فناوری برداشت.
با توجه به اهمیت مبحث سلامت در جامعه، این مقاله، نگاهی به امکان و نحوه بکارگیری RFID در تأمین و ارتقای سطح سلامت جامعه داشته و با اجتناب از توضیح کامل مباحث فنی و با تمرکز بیشتر بر نحوه انجام فعالیت ها به  یافتن فرآیندهای لازم برای پیاده سازی و اجرای یک سیستم کنترل و شناسایی RFID در کاربردهای مرتبط با سلامت جامعه پرداخته است.
ببمارستان ها و تولید و توزیع کنندگان دارو از عواملی هستند که نقشی اساسی و تعیین کننده در سلامت افراد داشته و می توان با تمرکز بر این نقش اساسی و ارتقای سطح کیفی آنها گامی بزرگ به سمت اهداف مطرح شده برداشت.
تولید و عرضه داروهای تقلبی و غیرقابل مصرف نیز امروزه به بحرانی اجتماعی تبدیل شده است که ضررهای جبران ناپذیری به سلامت و اقتصاد جامعه می زند. در این مقاله روشی برای شناسایی داروهای نامعتبر توسط فناوری RFID ارائه می شود که با توجه به کارهای انجام شده در دنیا، راه حلی مناسب برای مبارزه با این معضل به نظر می رسد.در انتهای مقاله هم یک نمونه عملی از بکارگیری فناوری RFID در تولید و عرضه دارو ارائه می شود.
تکنولوژی شناسایی از طریق فرکانس رادیویی امکان برچسب گذاری الکترونیکی و شناسایی بی سیم اشیاء را از طریق امواج رادیویی برای استفاده در صنایع مختلف امکان‌پذیر می سازد.
همچنین RFID به عنوان زیرمجموعه ای از طیف وسیع تکنولوژی شناسایی اتوماتیک و تصرف کردن داده مطرح می شود که شامل سیستم های استفاده از بارکد پیشرفته، شناسایی نوری کاراکترها و سیستم های شناسایی مادون قرمز است .

به طور خلاصه، تکنولوژی شناسایی اشیاء از طریق فرکانس رادیویی، ارائه راه حل های مفید برای پیگیری اشیاء به صورت محلی و عمومی را امکان پذیر می سازد.
امروزه شرکت های مختلف در خارج از کشور به شدت درحال توسعه سیستم های خود با استفاده از رویه های شناسایی خودکار در زنجیره های تولیدی هستند . تکنولوژی مورد بحث اغلب به صورت یکپارچه با صنایع IT در کشورهای مختلف مطرح می شود
این تکنولوژی دارای کاربردهای گوناگونی نظیر سیستم های کنترل دسترسی، پیگیری محصولات و اشیا در کارخانجات، جلوگیری از ورود داروی تقلبی به بازار دارو، کنترل بیماران در بیمارستان ها و غیره است.
به طور کلی سادگی استفاده از تکنولوژی RFID در محیط های صنعتی عمده ترین خصوصیتی است که آن را از سایر تکنولوژی های مشابه متمایز می سازد. یکی از امکانات ساده ای که RFID در اختیار کاربران قرار می دهد، عدم نیاز به یک خط مستقیم بین برچسب و رمزخوان برای شناسایی است، به طوری که برچسب ها در هر جهتی  نسبت به رمزخوان و یا حتی از داخل بسته-بندی از طریق امواج الکترومغناطیسی قابل شناسایی خواهند بود. همچنین رمزخوان ها می توانند چندین برچسب را به طور همزمان شناسایی کرده و اطلاعات آن ها را بخوانند. برچسب های RFID حافظه هایی با قابلیت خواندن و نوشتن را با استفاده از تکنینک های امنیتی بالا در اختیار کاربران قرار می دهند. امروزه اکثر حافظه های موجود در برچسب ها به صورت خواندنی/نوشتنی با قابلیت پارتیشن بندی طراحی می¬شوند، به طوری که می¬توان برخی از پارتیشن¬ها ( به عنوان مثال پارتیشن مربوط به شماره سریال) را به صورت غیر قابل تغییر تنظیم کرد .  RFID، از یک میکروچیپ بر روی برچسب برای ذخیره اطلاعات استفاده میکند. اطلاعات توسط امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص از برچسب ها خوانده و یا بر برچسب ها نوشته می شوند. یک رمزخوان RFID امواج را توسط آنتن خود، در اطراف پراکنده می کند تا بتواند برچسب های اطراف را شناسایی نماید. برچسب ها توسط این امواج، انرژی لازم خود را برای ارسال پاسخ تامین کرده و اطلاعات را به رمزخوان می فرستند و رمزخوان نیز آنها را به کمک مدارات واسط، به کامپیوتر برای ذخیره‌ در پایگاه داده و پردازش ارسال می کند.
با توجه به این موضوع که سلامت عمومی جامعه یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت و ترقی یک جامعه به حساب می آید، در این مقاله بیشتر به نقش RFID در تأمین سلامت جامعه تأکید می شود.
در این میان داروها و تجهیزات پزشکی یکی از عوامل اساسی در تامین سلامت بوده و به همین دلیل توجه به صحت این عوامل، بسیار مهم است. امروزه، تولید و پخش داروهای تقلبی و غیر قابل استفاده تبدیل به بحرانی عمومی شده است که به طور مثال در ایالت کالیفرنیای آمریکا سالانه 30 میلیارد دلار خسارت بر جا می گذارد.
در این مقاله سعی بر آن است که یک راه حل پیشرفته برای کنترل زنجیره تولید و پخش داروها و سلامت بیمار ارائه شود. این راه حل مبتنی بر فناوری RFID است که می تواند در سطح کالا و سطوح بالاتر مطرح شود. مراجع نظارتی دارو و مواد غذایی از RFID به عنوان فناوری امید بخش سال 2007 یاد می کنند.
جایگزینی روش های سنتی با روش های مدرنی همچون RFID در مرحله اول آسان به نظر می رسد. به عنوان مثال جایگزین کردن بارکدها به برچسب هایRFID به دلیلی سازگاری این فناوری با سیستم های بارکد کاری به دور از پیچیدگی است اما با کمی ملاحظه متوجه می شویم که این تغییرات در مرحله اول مستلزم تغییر روند و فرآیند کاری سازمان ها و کارخانجاتی است که قصد استفاده از این فناوری را دارند. لذا مسئله مهم تعیین فرآیندهایی است که طی آن بتوان بیشترین بهره را از فناوری RFID برد.
هموار مسأله فروش داروهای تقلبی در زمینه تولید دارو مطرح بوده است و کشورهای مختلف کوشیده اند تا با به خدمت گرفتن فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا به مبارزه با این معضل بپردازند.
در این میان در سال های اخیر با کمک RFID تا حدودی به رفع این مشکل پرداخته  شده است. در ایالات متحده آمریکا سازمان مدیریت دارو و غذا به تنظیم قوانینی برای کاهش مشکلات داروهای تقلبی پرداخته است. به همین منظور این سازمان به تشکیل یک گروه با عنوان گروه کار داروی تقلبی در جولای سال 2003 مبادرت ورزید . این گروه متشکل از دولت¬ها و متخصصان صنایع و تکنولوژی، گزارش اولیه خود را با مضمون "راهبردهای بهبود ایمنی در زنجیره های تولیدی و ایجاد امنیت برای مشتریان"  منتشر کردند. این سازمان پیشنهاد داده است که کارخانه های تولید دارو به منظور بهبود روند زنجیره تولید، با مجهز کردن کارتون ها و پلت ها و سایر وسایل حمل کالا با شرکاء تجاری خود همکاری کنند. هدف از انجام این کار افزایش سرعت بررسی موجودی و آگاهی از مکان هر جزء در زنجیره تولید است. در واقع با پیشنهاد این گونه راهبردها، FDA کوشیده است تا سازمان ها را به آزمودن این روش ترغیب نماید تا دورنمایی برای توسعه آن در میان کلیه سازمان ها و ارگان ها در سال 2007 رقم بخورد.
در کنار پیشرفت تکنولوژی RFID، پیگیری امکانات و یا حتی بیماران در بیمارستان ها هم به عنوان یکی از کاربردهای این فن آوری، جایگاه خود را در تحقیقات گستره پژوهشگران تثبیت کرده است. در یک بیمارستان 200 تختخوابی، هزاران وسیله گوناگون از ویلچر گرفته تا پمپهای IV وجود دارد که علاوه بر مدیریت آنها، می بایست در دسترس بودن آنها در هنگام نیاز بررسی گردد. بدین منظور می توان راه‌حلهای زیر را ارائه داد
اضافه کردن نیروی انسانی برای جستجوی لوازم
کم کردن از هزینه های ناشی از نبود وسایل در زمان لزوم
افزایش هزینه لیست بندی و گزارش گیری از لوازم
افزایش ساعات کاری و مقدار کارکرد نیروهای موجود
اما با استفاده ازRFID  می توان در هر لحظه و با صرف کمترین هزینه نیازهای فوق را برآورده کرد.


جهت آگاهی از نحوه بهره گیری پیاده سازی و مشاوره میتوانید با شماره 88950410-021  تماس حاصل نمایید

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت تکو آیدی میباشد .